Matkatavarakärryjen paikantaminen ja saatavuus lentokentällä
Finavian haasteena Helsinki-Vantaalla on hyvän asiakaspalvelukokemuksen ylläpitäminen ja sitä kautta koko lentoliiketoiminnan kehittäminen. Erityisesti matkustajamääriä kasvattavan Aasian vaihtoliikenteen aikaansaamaan kilpailuun on pystyttävä vastaamaan. Kauttakulku kentällä pyritään saamaan mahdollisimman jouhevaksi asiakkaille verrattuna kilpaileviin Euroopan kenttiin. Merkittävä osa kentällä tapahtuvaa asiakaspalvelua on matkatavarakärryjen saatavuus.
Parantaakseen asiakaspalvelua, Finavia tarvitsi työkalun, jolla matkatavarakärryjen paikantaminen pystytään tekemään entistä tehokkammin aiemman aikaavievän manuaalisen työn sijaan. Matkatavarakärryt kulkeutuvat lentomatkustajien mukana laajalle alueelle terminaalin ympäristöön ja parkkialueille. Kärryt pitää palauttaa takaisin lähtöaulaan, jotta niitä on kentälle saapuville matkustajille riittävästi tarjolla. Lähtevien lentojen puolella haaste on käänteinen, kun kärryt kerääntyvät porteille ja haittaavat esteetöntä liikkumista ja koneiden boardingia. Finavia halusi myös enemmän tietoa matkustajakäyttäytymisestä.